PIOTR GRYSZEL
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Adiunkt w Katedrze Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autor wielu publikacji z zakresu zarządzania gospodarką turystyczną w regionie, zagospodarowania turystycznego, prawa turystycznego i ekonomiki przedsiębiorstwa turystycznego. W latach 2000-2004 kierował działalnością Oddziału Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej we Wrocławiu, a wcześniej zastępca kierownika Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej w Jeleniej Górze. Ekspert, trener i wykładowca w kilku projektach europejskich realizowanych na potrzeby gospodarki turystycznej. Autor kilkunastu strategii i dokumentów planistycznych zamawianych przez jednostki samorządu terytorialnego i organizacje turystyczne. Czynny przewodnik górski, pilot wycieczek i przewodnik praski współpracujący z licznymi biurami podróży.
Nowe i stare atrakcje turystyczne Sudetów jako efekt wielokulturowości regionu.
W porównaniu z innymi obszarami górskim Polski, Sudety charakteryzują się znaczną odmiennością zarówno pod względem kulturowym jak i przyrodniczym. W świadomości polskich turystów góry kojarzone są zazwyczaj z charakterystycznym stylem budownictwa, gwarą, oryginalnym folklorem – zazwyczaj podhalańskim. Czy zatem turyści odwiedzający Sudety są świadomi odmienności przyrodniczej i kulturowej tego regionu? Czy przedsiębiorcy turystyczni sprzedają oryginalną karkonoską ofertę turystyczną? Jak wielokulturowość regionu wpływa na kreowanie atrakcji turystycznych. Celem artykułu jest ocena stanu i kierunków rozwoju atrakcji turystycznych Sudetów na tle wielokulturowej przeszłości regionu.
Słowa kluczowe: atrakcje turystyczne, turystyka masowa, dziedzictwo przyrodnicze, dziedzictwo kulturowe.